Arven Etter

César Manrique

«For meg var dette verdens vakreste sted. Og jeg kom fram til at hvis andre hadde vært i stand til å se det med mine øyne, hadde de tenkt det samme som jeg»
En øy designet av en kunstner. Det er sånn mange ser på Lanzarote. César Manrique var universalkunstner og økologisk foregangsmann, og påvirkningen fra ham er tydelig for alle som besøker Lanzarote. Arbeidet hans, og spesielt den usedvanlige visjonen han hadde for samspillet mellom naturen og mennesker, er dypt integrert i store deler av øya. Dette er også blitt en del av tankegangen til de fastboende på både Lanzarote og Kanariøyene som et hele. Og selvfølgelig kommer det også til syne i sentrene han designet over hele øygruppen, som i dag er blitt populære turistattraksjoner.
Mye Mer Enn
En Billedkunstner
César Manrique (1919–1992) ble født på Lanzarote og var maler, billedhugger, arkitekt og multikunstner. Han studerte i Madrid, og etter flere år med utstillinger over hele verden, bosatte han seg i New York på 60-tallet – kunstverdenens mekka på den tiden.

To år senere flyttet han tilbake til Lanzarote, med mål om å bli værende her. Det var da han begynte på sitt mest personlige og ambisiøse prosjekt: det å bruke selve øya som lerret for kunstneriske idéer og til forsvar for det lokale miljøet. Kjærligheten han hadde til hjemstedet sitt, og den enorme personligheten hans tok seg av resten. I 1978 ble han tildelt verdensprisen for økologi og turisme.
Kunstverkene til César Manrique er svært varierte og av høy kvalitet, men det er landskapsinstallasjonene hans som har skapt størst oppmerksomhet rundt ham. Med alle disse prøvde han å oppnå et respektfullt samspill mellom kunstverkene og naturen. Utsiktspunkter, hager, kystinstallasjoner, kultursentre ... Listen er like lang som den originale designen er tidløs. Mesteparten av verkene hans finnes på Lanzarote, men han satte også sitt preg på Fuerteventura, Tenerife, La Gomera og El Hierro, og de karakteristiske sentrene og kunstverkene han designet, bør ikke bare besøkes, men også nytes.
Los Jameos
Del Agua
Dette var det første kunst-, kultur- og turistsenteret César Manrique designet, og det er et av de tydeligste eksemplene på visjonen han hadde for harmonien mellom kunst og natur. Han benyttet seg av innvendige deler av en vulkansk tunnel for å skape et usedvanlig vakkert naturlig auditorium. Ved siden av dette finner du en palmehage med en kunstig innsjø og museet «Casa de los Volcanes» (Vulkanenes hus) – som er et av verdens viktigste forskningssentre.
Jameos del Agua
El Taro de Tahíche
César Manrique
stiftelse
César Manrique følte seg personlig sterkt forpliktet til både kunsten og den økologiske visjonen han hadde, noe som ledet ham til å gjøre om vulkanske bobler til et hjem der han ble boende i mange år.
Dette hjemmet, der mange kjente personer i sin tid sov over, huser nå stiftelsen som bærer navnet hans. Det er utsmykket med en rekke av kunstverkene fra hans personlige samling, og det å gå gjennom rommene her, er den beste måten å nærme seg sinnet og talentet til denne unike kunstneren på.
César Manriques stiftelse
Martiánez-sjøen
Martiánez-sjøen ligger rett ved havet og er et slående eksempel på kystarkitektur. Den har et overflateareal på 33 000 m2 og er formet som en enorm smaragd. Sjøen har også fem øyer med restauranter, griller og festsaler for besøkende. Terassene og hagene med naturlig flora bidrar til å skape en eksotisk atmosfære, og hele området, der det også finnes ulike skulpturer fra Manrique, passer perfekt inn i den tradisjonelle arkitekturen på Kanariøyene.
MARTIÁNEZ-SJØEN